Inklusion er et fælles ansvar, og det er en opgave for forældre og vuggestue/børnehave i samarbejde, baseret på en åben og ærlig dialog
Derfor:
- Tager
vi udgangspunkt i en samtale med forældrene, inden barnet starter op i Bøgehaven. Barnet besøger vuggestue/børnehave og sammen skaber vi en tryg overgang til vuggestue-/børnehave-tiden.
- Er
det vigtigt, at forældrene er åbne og anerkendende overfor andre
forældre og deres børn og på den måde er vigtige rollemodeller.
- Opfordrer personalet forældrene til at lave legeaftaler for barnet.
- Har
vi hen over året forskellige arrangementer såsom sommerfest,
forældremøder samt arbejdsdage, hvor der også er rig mulighed for at
skabe sociale relationer familierne imellem.
- Har vi brobygningsforløb med Bøgballe Friskole, hvor vi hjælper børnene til en god og tryg overgang til skole.
Sådan arbejder vi med inklusion i hverdagen:
- Vi inviterer til forældrekaffe, hvor forældre har mulighed for at lære andre forældre at kende.
- Vi arbejder med temaer, der fremmer inklusion f.eks. ud fra temakassen ”fri for mobberi”, som bl.a. sætter fokus på venskaber.
- Vi
gør brug af relations- og venskabsskemaer, som er med til at
tydeliggøre børns indbyrdes relationer, samt barnets relation til de
voksne.
- Vi arbejder med overgange i barnets liv og har fokus på initiativer, der skaber størst mulig tryghed for barnet.
- Vi rådfører os med andet fagpersonale.
- Vi
har i det daglige øje for det enkelte barns trivsel og for at sikre den
nære kontakt, har hvert barn tilknyttet en kontaktperson på den stue,
hvor barnet går.
- Vi
støtter på en særlig måde de børn, der af forskellige årsager har det
vanskeligt socialt, dette f.eks. ved at etablere legegrupper.
- Vi
er opmærksomme på børns forskellige behov og tilgodeser disse ved
relevante aktiviteter; det kan f.eks. være det lidt stille barn, der
skal understøttes.